Leren omvat meer

Al vele jaren is er landelijk discussie over vrijwel elke vorm van ‘nieuw’ leren. Eigenlijk begint dat met de vraag: wat is ’nieuw’ en wat is ‘leren’?

Nadat Henri Ford 20 jaar T-fords had gebouwd zei hij: “Als je in 1910 aan de mensen had gevraagd wat willen jullie hebben, was het antwoord geweest: snellere paarden.”

Vandaag de dag moeten we constateren dat de auto weliswaar elk jaar is ‘vernieuwd’ en ‘verbeterd’, maar de vraag is of hij nog het meest geschikte voertuig van de toekomst is. Mogelijk is het beter het roer om te gooien en echt te gaan werken aan vernieuwing.

 

Scholen zoals het Orion Lyceum vatten ‘leren’ anders, en in onze ogen breder op dan op de meeste andere scholen. Door leerlingen zelf te laten onderzoeken, ontdekken en ervaren scoren ze veelal beter op oplossingsgerichtheid en creativiteit. Dit zijn kwaliteiten die in het vervolgonderwijs en latere beroepen van groot belang zijn! Daarbij presteren de zogenoemde Pleion-scholen ook vaak beter bij onderzoeken naar tevredenheid van scholieren en ouders.

Webdesign: Webgrades